Vakinformatie


Opleiding 
Maatschappelijke Zorg 
Locatie 
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL                      
Crebo 
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479 

Cohort 
2018-2021
Schooljaar
2018-2021
Semester 
1 & 2


Inleiding

Met dit keuzedeel kun je je specialiseren in het begeleiden en ontwikkelen van de doelgroep via het aanbieden van expressieve/creatieve activiteiten. Door het gebruik van onder andere beeld, muziek, dans, taal, drama, spel en beweging wordt de creatieve ontwikkeling, maar ook de motorische, zintuigelijke, sociale en cognitieve ontwikkeling van de doelgroep gestimuleerd.

Om expressievormen goed te kunnen inzetten is het van belang dat je als beginnend beroepsbeoefenaar inzicht krijgt in je eigen creatieve/expressieve talenten en vaardigheden, je zelf (verder) ontwikkelt op dit terrein en een eigen stijl ontwikkelt. Dit keuzedeel bestaat om die reden uit twee pijlers.

De eerste pijler is de creatieve/expressieve ontwikkeling van de student zelf.

De tweede pijler bestaat uit het kunnen toepassen van expressievormen om de (creatieve) ontwikkeling van de doelgroep te begeleiden en stimuleren. ‘Beleven’ van kunst en cultuur en van diverse expressievormen is voor het ontdekken en verwerven van expressieve/creatieve talenten en vaardigheden een noodzakelijke voorwaarde.

Om eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen is in dit keuzedeel veel ruimte voor 'beleving' van kunst en cultuur, het exploreren van diverse kunst/expressievormen en het (zelf) doorlopen van een creatief proces op het gebied van beeld, dans, drama, muziek en spel en beweging. Voor de uitvoering van dit keuzedeel betekent dit: aan-de-slag en eropuit!


Ingangseisen

Voor dit keuzedeel wordt het sterk aanbevolen dat je de beschikking hebt over een laptop, zodat je de links naar bestanden en websites kunt gebruiken.


Werkprocessen van het keuzedeel

Het keuzedeel wordt individueel uitgevoerd in het kader van de kerntaak:

D1-K1: Ontwikkelen en inzetten van het eigen expressief talent


Het keuzedeel is beschreven in vakkennis en vaardigheden en bevat geen werkprocessen.

Vakkennis

  • Heeft kennis van de eigen interesses en talenten op het gebied van expressievormen
  • Heeft brede, gespecialiseerde kennis van een één of meer expressievormen: beeld, muziek, dans, taal, drama, spel en beweging
  • Heeft brede, gespecialiseerde kennis van het gebruik van materialen, middelen en technieken bij verschillende expressievormen
  • Heeft kennis van creatieve denkstrategieën in relatie tot de ontwikkeling van het brein
  • Heeft kennis van de inzet van ‘beleving’ en een rijke speel-leeromgeving voor het ontwikkelen van expressief talent
  • Heeft kennis van de stappen in een creatief proces (fasen en cycli)
  • Heeft kennis van het ontwikkelen van expressieve vaardigheden bij de doelgroep
  • Heeft kennis van inspiratiebronnen voor expressie(vormen)
  • Heeft kennis van ontwikkelingspsychologische stadia en de mogelijkheden tot het ontwikkelen van expressief talent


Vaardigheden

  • Kan eigen talenten op het gebied van expressie verder ontwikkelen
  • Kan zelf een creatief proces doorlopen voor diverse expressievormen (ook buiten de eigen 'comfortzone')
  • Kan zelf kunst/expressie ‘beleven’ en produceren
  • Kan zelf divergente activiteiten/opdrachten uitvoeren voor diverse expressievormen
  • Kan materialen en middelen inzetten op basis van de eigen 'beleving' van dit materiaal (voelen, zien, ruiken, horen, associaties)
  • Kan eigen talenten gebruiken voor het ontwikkelen van expressieve talenten van de doelgroep
  • Kan aansluiten op de interesse, de ontwikkeling en de behoefte van de doelgroep
  • Kan beelden, taal, muziek, spel en beweging gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om te
  • communiceren
  • Kan bij de doelgroep interesse in expressie herkennen, benoemen en ‘gebruiken’ om hen (verder) te ontwikkelen
  • Kan divergente activiteiten/opdrachten voor diverse expressievormen bedenken, aanbieden en begeleiden
  • Kan door middel van expressie inspelen op uitingen en initiatieven van de doelgroep
  • Kan een eigen stijl ontwikkelen op het gebied van expressie
  • Kan het belang van expressie beargumenteren en uitdragen naar anderen: de doelgroep, collega’s, naastbetrokkenen
  • Kan inspelen op de reacties van de doelgroep bij het ‘beleven’ van en/of deelname aan expressie (o.a. op vreugde, angst, gêne, boosheid en verdriet)
  • Kan de doelgroep ‘leren kijken’ naar expressievormen: ‘bewust’ kijken, vanuit verschillende perspectieven en met meerdere
  • zintuigen (kijken, horen en voelen)
  • Kan de doelgroep inspireren, stimuleren en begeleiden bij het doorlopen van een creatief proces voor diverse expressievormen
  • Kan de doelgroep laten experimenteren met materialen, middelen en technieken
  • Kan de doelgroep uitdagen tot expressie
  • Kan reflecteren op eigen werk en dat van anderen, naar proces en naar product

Studiebelasting

Semester 1

Studiepunten
6
Aantal lessen per week
3


Totaal aantal SBU
120
BOT
45
BPV
0
BOA
0
OU
75


Semester 2

Studiepunten
6
Aantal lessen per week
2


Totaal aantal SBU
120
BOT
30
BPV
60
BOA
0
OU
30



Opbouw lesplanner

De lesplanner beslaat 40 weken (semester 1 en 2).

In de lessen komen afwisselend theorie en het maken van opdrachten aan de orde. Dat kunnen individuele opdrachten zijn, groepsopdrachten die binnen de lestijd worden afgerond of groepsopdrachten die een paar lessen in beslag nemen.

Er is onderscheid in de opdrachten die je moet maken voor het portfolio en de huiswerkopdrachten. Bij de lesinhoud per schoolweek, vind je de huiswerkopdrachten. Dit zijn linken naar internetsites of een verwijzing naar theorie die opgenomen is in de Reader in deze lesplanner of die in een studieboek is te vinden. Tip: neem de inhoud voorafgaand aan de les alvast door!

De opdrachten voor in je portfolio vind je na de inhoud van de lesweken. Elke opdracht begint met de uitleg van de opdracht en op de pagina erna staat het beoordelingsformulier. Zorg ervoor dat de docent tijdig het beoordelingsformulier van je ontvangt!

De opdrachten zijn bedoeld om je kennis en vaardigheden over het onderwerp van jouw keuzedeel op niveau te brengen.

De docent zal jou coachen, vragen beantwoorden en kansen bieden om te ervaren, te leren en te ontwikkelen.


Toets

De onderdelen uit semester 1 en 2 worden afgetoetst met een portfolio. Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Examen

In semester 2 doe je examen in dit keuzedeel. Dit keuzedeel maakt gebruik van het examen van Consortium. Dit examen kun je vinden op https://digibib.consortiumbo.nl.

Het examen heeft als beoordelingsvorm een gedragsobservatie en vindt plaats in de BPV en wordt beoordeeld door een examinator uit de praktijk.

Ter voorbereiding op je examen maak je de BPV-oefenopdracht. De BPV-oefenopdracht wordt beoordeeld door je praktijkopleider.

 

Afnamecondities examen

  • De kandidaat voert alle onderdelen individueel en zelfstandig uit.
  • De kandidaat wordt door de praktijk in de gelegenheid gesteld om dit examen uit te voeren.
  • Het gedrag van de kandidaat in de praktijk wordt beoordeeld door een praktijkbeoordelaar.


Startbewijs

Je mag met het examen starten als je de BPV-oefenopdrachten met een voldoende hebt afgesloten. Het startbewijs ontvang je van je docent. 

Klik hier voor een voorbeeld van het startbewijs


Studiepunten

Om de studiepunten voor semester 1 en 2 voor dit vak te behalen zijn alle opdrachten van de Aftekenlijst portfolio afgetekend.

Klik hier om de aftekenlijst te downloaden


Benodigde materialen

Traject Welzijn MZ, Dagbesteding MZ, theorieboek:

Reader (klik hier om de reader te openen)

BPV-oefenopdracht

Examen van het Consortium https://digibib.consortiumbo.nl















Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl