BPV-oefenopdracht Expressief talent

Klik hier voor de oefenopdracht

Klik hier voor het beoordelingsformulier

Omschrijving keuzedeel Expressief Talent

Omschrijving
Met het keuzedeel Expressief talent leert de beginnend beroepsbeoefenaar eigen talenten op expressief/creatief terrein te ontdekken en verder te ontwikkelen. Op basis van dit leerproces leert zij* de doelgroep te begeleiden, te stimuleren en te inspireren bij de ontwikkeling.
Om eigen talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen is in dit keuzedeel veel ruimte voor 'beleving' van kunst en cultuur, het exploreren van diverse kunst/expressievormen en het (zelf) doorlopen van een creatief proces op het gebied van beeld, dans, drama, muziek en spel en beweging.
Voor het ontwikkelen van expressief/creatief talent van de doelgroep leert zij de doelgroep te begeleiden, divergente activiteiten te bedenken en aan te bieden passend bij de mogelijkheden (op motorisch, sociaal en cognitief gebied) en de interesses en behoefte van de doelgroep.
 
Resultaat
De beginnend beroepsbeoefenaar heeft haar eigen creatieve en expressieve talenten en vaardigheden ontdekt, ontwikkeld en toegepast. Daarnaast inspireert, stimuleert en begeleidt hij de doelgroep bij het doorlopen van een creatief proces tijdens de uitvoering van een creatieve/expressieve activiteit.
 

 

De opdracht

Leerdoel:

D1-K1-W1: Ontdekt en ontwikkelt eigen creatieve en expressieve talenten en vaardigheden
D1-K1-W2: Biedt expressieve/creatieve activiteiten aan

 

Resultaat: 

De student heeft zijn/haar eigen creatieve en expressieve talenten aantoonbaar ontwikkeld. De student heeft een bij de doelgroep passende creatieve/expressieve activiteit uitgevoerd met minimaal 2 cliënten. De student verantwoord waarom hij/zij voor deze creatieve/expressieve activiteit heeft gekozen tijdens een presentatie

 

Opdracht 1 

Onderzoek waar jouw talent ligt tijdens de module expressief talent en breng dit in beeld op een manier die passend is bij de door jouw gekozen vorm. Hierbij zorg je dat je vernieuwend bezig bent en buiten de kaders denkt. Lees het beoordelingsformulier en zorg dat je alle punten terug komen in de uitvoering. De beoordeling vindt plaats tijdens opdracht 3!


Opdracht 2

Voer op de BPV een expressieve/creatieve activiteit uit met minimaal 2 cliënten. Tijdens deze opdracht stimuleer en inspireer je de cliënten om te experimenteren. Houdt rekening met de mogelijkheden van de doelgroep. Lees het beoordelingsformulier en zorg dat je alle punten terug komen in de uitvoering.


Opdracht 3

Maak een presentatie over je eigen creatieve ontwikkeling. Presenteer aan minimaal 1 collega de expressieve vorm uit opdracht 1 en de bevindingen uit opdracht 2. Beschrijf het creatieve proces dat je hebt doorlopen. Lees het beoordelingsformulier en zorg dat alle punten terug komen in de uitvoering.

  

Stap 1: Voorbereiding

Bespreek samen met je begeleider de opdrachten. Opdracht 1 maak je zelfstandig, opdracht 2 en 3 in overleg met de BPV. Vul een planningsformulier met de 5 W’s in.

 

Stap 2: Uivoering

Opdracht 1: Onderzoek je eigen creatieve/expressieve talent, en maak hierbij een passend werkstuk
Opdracht 2: Voer een creatieve/expressieve activiteit uit met de doelgroep op je BPV
Opdracht 3: Presenteer je bevindingen aan collega’s

  

Stap 3: Controle

  • Zorg ervoor dat je alle onderdelen gedaan hebt.
  • Bespreek met je begeleider de beoordeling.

 

Stap 4: Reflecteren

  • Wat ging goed en wat ging minder goed?
  • Noteer deze punten en bewaar dit voor als je aan de slag gaat met je examen.
  • Bij voldoende resultaat krijg je een startbewijs voor je examen.

  

Beoordeling

Beoordeling

Praktijkbegeleider
Gedragsobservaties
Rapportage






Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl