Onderzoek naar muzisch agogische activiteiten

Je kunt denken aan activiteiten als: ganzenbord, monopoly, memory, voetballen, wandelen, bloemschikken, speurtocht, Sinterklaasactiviteiten, Kerstactiviteiten, legpuzzel maken, kralen rijgen , borduren, breien, kaarten maken, karaoke, playbackshow, disco, schilderen, boetseren, dansen, verkoopbare producten maken, fotograferen, enz.

 

Bestudeer de theorie: Activiteiten, middelen en materialen

Bestudeer de activiteitenkaarten van Pasklaar

Bestudeer de Activiteitenwizard

Bestudeer het Activiteitenboek:



Opdracht:

Werk in 2-tallen:


Stap 1: Kies in overleg met je docent voor 1 van onderstaande doelgroepen:

  • Vrouwenopvang
  • Speciaal basisonderwijs
  • Verslavingszorg

De docent zorgt ervoor dat de 3 doelgroepen gelijk verdeeld worden over de studenten.


Stap 2: Kies in 2-tallen een muzisch agogische activiteit uit voor jouw doelgroep. Dit betekent een activiteit op het gebied van:

  • Muziek
  • Tekenen
  • Handvaardigheid (hout, metaal, klei, steen, textiel, haken, breien, verf, vetkrijt, potlood, papier, zand)
  • Audiovisueel (foto, film, cd, lipdub, video)
  • Dans en beweging
  • Toneel, rollenspel, poppenkast
  • Sport en spel

Ook bij deze keuze zorgt de docent voor een gelijke verdeling van de activiteiten over de 2-tallen.


Stap 3: Maak een keuze voor een activiteit m.b.v. onderstaande, verplichte bronnen. Je bent dus niet vrij in je keuze van informatiebronnen


Stap 4Maak nu samen een verslag en beschrijf daarin:

  • Voor welke doelgroep je activiteit is bestemd?
  • Soort activiteit
  • Duur van de activiteit
  • Groepsgrootte
  • Wat zijn de doelen van de activiteit?
  • Welke middelen en materialen heb je nodig?
  • Hoe ga je de activiteit aanpakken? Welke stappen moet je doorlopen? Zijn er misschien spelregels waar je je aan moet houden?
  • Wat vinden jullie zelf van de activiteit? Zouden jullie het zelf leuk vinden om aan deze activiteit mee te doen of niet?


Beoordelingscriteria verslag:

  1. Doelen van de activiteit
  2. Beschrijving van benodigde middelen en materialen
  3. Aanpak/spelregels van de activiteit
  4. Mening over de activiteit


Stap 5: Bereid je voor om deze activiteit in week 16 en 17 te presenteren aan jullie klas. Je mag de activiteit ook uitvoeren als dat past binnen de planning van de docent van week 16 en 17.


Bronnen:

Vrouwenopvang

https://www.cchobby.nl/creatieve-ideeen

http://members.home.nl/de-laak/home.htm

http://members.home.nl/de-laak/activiteiten/activiteiten.htm

http://members.home.nl/de-laak/doelgroepen/jeugd%20jongeren.htm

Het vakblad: Dagbesteding

Pasklaar activiteitenkaarten (alleen demo’s)


Speciaal Basisonderwijs

https://www.cchobby.nl/creatieve-ideeen

https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/Verdieping-Activiteitenboek.html

http://members.home.nl/de-laak/doelgroepen/jeugd%20jongeren.htm

http://members.home.nl/de-laak/activiteiten/activiteiten.htm

Het vakblad: Dagbesteding

Pasklaar activiteitenkaarten (alleen demo’s)


Verslavingszorg

http://members.home.nl/de-laak/doelgroepen/bijzondere%20doelgroepen.htm

https://www.cchobby.nl/creatieve-ideeen

http://members.home.nl/de-laak/activiteiten/activiteiten.htm

Activiteiten met mensen uit bijzondere doelgroepen

Het vakblad: Dagbesteding

Pasklaar activiteitenkaarten (alleen demo’s)





Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl