Vrijheidsbeperkende maatregelen

Bekijk klassikaal het filmpje

Bespreek het filmpje klassikaal, bespreek de volgende vragen:

  • Wat zag je in het filmpje?
  • Wat riep het bij je op?
  • Is dit volgens jou vrijheidsbeperking?
  • Herken je onderstaande voorbeelden van vrijheidsbeperkende maatregelen:
    • Fysieke vrijheidsbeperking (Zweedse band, tafelblad).
    • Medicatie die het gedrag beïnvloed (psychofarmaca).
    • Domotica (sensor, uitluistersysteem, camera, deurverklikker).
    • Individuele afspraken (afspraken over roken, tijdsafspraken).
    • Groepsafspraken en huisregels (bepaalde kasten op slot, bedtijden).


De klas wordt verdeeld in groepjes. Elk groepje onderzoekt de volgende vragen:

  • Aan welke voorwaarden is de toepassing en gebruik van de vrijheidsbeperkende maatregelen gebonden?
  • In welke situaties worden deze maatregelen toegepast?
  • Let op dat elk studenten echt antwoord geeft vanuit zijn ‘rol’, dus gekoppeld aan de kennis die zij hebben m.b.t. de door hen onderzochte leervraag.

Verwerk je antwoorden in een verslag van een half A4'tje en plaats dat in het portfolio.


Alternatieve opdracht: 

studenten reageren vanuit hun onderzoek op de stelling:

Als familie een vrijheidsbeperkende maatregel wil, dan moet je je daar als professional bij neerleggen.





Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl