Sorteren van de was

Bestudeer het onderstaande protocol:

Klik hier voor de video


Opdracht:

  • Je hebt nodig een wasmand vol met ongesorteerd textiel. Voordat je de vuile was gaat wassen, kijk je welke behandeling je textiel moet krijgen. Daarom moet je het gaan sorteren.
  • Loop daarvoor stap 1-6 door met elk stuk textiel.

 

 
Oefenen
Goed/fout/n.v.t.
Toepassen
Goed/fout/n.v.t.
  • Wassen toegestaan?
    Het eerste dat je controleert is of het kledingstuk gewassen mag worden of dat het naar de stomerij moet. Dit kan je terugvinden in het waslabel in je kleding
 
O       O       O    
 
 O       O       O
  • Hand- of machinewas?
    Kijk vervolgens of de kleding in de wasmachine mag. Ook dit kan je zien in het waslabel. Sorteer de kleding die met de hand gewassen moet worden apart
 
O       O       O    
 
 
O       O       O    
  • Nieuwe kleding?
    Nieuwe gekleurde kleding kan de eerste keer het beste apart of met de hand gewassen worden om te voorkomen dat de kleur afgeeft op andere kledingstukken. Leg zodoende ook nieuwe kleding op de handwas stapel
 
O       O       O    
 
 
O       O       O    
 
  • Soort textiel?
    Sommige stoffen vragen om een speciale aanpak. Kleding van wol en acryl verliezen bijvoorbeeld snel hun vorm in de wasmachine. Voor dit soort fragiele stoffen is op de meeste moderne wasmachines een speciaal programma aanwezig. Desalniettemin loop je hierbij het minste risico om deze met de hand te wassen
 
O       O       O    
 
 
O       O       O    
 
  • Kleur, zwart of wit?
    Vervolgens ga je de was sorteren in drie stapels. Je maakt een stapel met alle witte kleding, een stapel met de zwarte/grijze kleding en een stapel met alle gekleurde kleding
 
O       O       O    
 
 
O       O       O    
 
  • Sorteer je stapels daarom nog apart door op temperatuur. Maak voor iedere stapel nog aparte stapels waarin je sorteert op 30 graden, 40 graden en 60 graden
 
O       O       O    
 
 
O       O       O    
 
Conclusies:

Oefenen:
De student beheerst de vaardigheid: voldoende/onvoldoende
Leerpunten en aandachtspunten:

Toepassen:
De student beheerst de vaardigheid: voldoende/onvoldoende
Leerpunten en aandachtspunten:
 


Klik hier om het stappenplan te downloaden

Klik hier om het beoordelingsformulier te downloaden




Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl