Vakinformatie

Opleiding
Maatschappelijke Zorg
Locatie
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
Crebo
AMGGZ 25474
BGZ 25475
BSD 25476
PBGZ 25477
PBSD 25478
TB 25479
Cohort
2018-2021
Schooljaar
2018-2019
Semester
2


Inleiding

Loopbaancompetenties

Gedurende de opleiding werk je aan verschillende competenties die van belang zijn voor jou als medewerker in de maatschappelijke zorg. In de gehele opleiding staat het ontwikkelen van de 5 loopbaancompetenties centraal.

In leerjaar 1 start je met de kwaliteitenreflectie (1). Wat kan je? Wat wil je nog leren of ontwikkelen? Welke kennis en vaardigheden zijn van belang voor je loopbaan? Ook ga je nadenken over waarom je kiest voor een beroep in de maatschappelijke zorg.

Wat wil je en waarom wil je dat? Welke persoonlijke waarden horen hier bij? Dit noemen we de motievenreflectie (2). De motievenreflectie kan gezien worden als rode draad. Voor jou moet helder worden/zijn wat je motieven zijn bij het maken van (vervolg) keuzes.

Terwijl je dit aan het doen bent ontvang je van ons begeleiding bij je loopbaansturing (4). Je gaat je eigen leerproces plannen en sturen. Dit doe je door persoonlijke leerdoelen te formuleren en na te denken over hoe en op welke termijn je deze doelen gaat behalen.

Eenmaal op werkexploratie (3) t.b.v. het vinden van een passende stage zet je stappen in het netwerken (5). Je onderzoekt wie je kan helpen bij het behalen van je persoonlijke leerdoelen en bij het vinden van een geschikte stage voor semester 2.

Gedurende je studieloopbaan houd je bij welke ontwikkelingen je doormaakt in relatie tot je loopbaancompetenties. Jij bent immers eigenaar van je eigen loopbaanproces.

Aan het einde van semester 2 heb je een POP/PAP en een SWOT gemaakt.


Beroepshouding 

Tijdens je opleiding leer je van alles over het vak in de beroepsgerichte vakken. Bij LOB gaat het vooral over jouzelf. Als je namelijk met mensen werkt – en dat doe je in de maatschappelijke zorg - neem je altijd jezelf mee. Daarom is het belangrijk dat je tijdens je opleiding werkt aan je eigen deskundigheid.

Wat betekent dat? Bijvoorbeeld dat je feedback- en reflectievaardigheden kunt toepassen. Dat wil zeggen dat je af en toe even stilstaat en nadenkt over hoe je een bepaalde situatie hebt aangepakt en of je bereikt hebt wat je wilde bereiken. En dat je luistert naar wat anderen jou teruggeven en kijkt of je iets kan met de tips die je krijgt. Natuurlijk leer je ook om zelf op een goede manier feedback te geven.

Jouw vak is altijd in beweging. De regering bedenkt bijvoorbeeld nieuwe wetten waardoor de wereld van de maatschappelijke zorg verandert. Denk aan de participatiesamenleving die we tegenwoordig hebben. Hoe ga jij daar mee om? Je zorgt er bijvoorbeeld voor op de hoogte te blijven van maatschappelijke, technologische en vakinhoudelijke ontwikkelingen.

Ook interessant: je neemt deel aan inhoudelijke discussies met collega's en anderen over beroepstaken en werkzaamheden. Dit vraagt een actieve houding, zodat als je iets signaleert wat beter of anders kan, je ook actie kunt ondernemen.

Kortom, gedurende je opleiding werk je aan je beroepshouding, zodat jij je tot een allround medewerker maatschappelijke zorg ontwikkelt die staat voor kwaliteit. Het Kwalificatiedossier Maatschappelijke Zorg kent de volgende 5 beroepshoudingsaspecten:

  • Betrokken
  • Empathisch
  • Assertief
  • Representatief
  • Integer

  Aanvullend vanuit de opleiding MZ:

  • Authentiek
  • Geduldig
  • Respectvol
  • Verantwoordelijk

Daarnaast werk je:

  • Vraaggericht
  • Efficiënt
  • Methodisch
  • Hygiënisch
  • Veilig
  • Kostenbewust
  • Milieubewust
  • Tijdsbewust (ten aanzien van de eigen werktijd)
  • Ergonomisch verantwoord


Studievaardigheden

Ten slotte ga je aan de slag met het ontwikkelen van studievaardigheden. Wat zijn studievaardigheden? Dit zijn vaardigheden die je nodig hebt om succesvol te zijn in de opleiding. Je kunt dan denken aan het verzamelen en lezen van informatie, het maken van en werken volgens een studieplanning, het organiseren van je studie, het voorbereiden voor toetsen of opdrachten en het maken van goede aantekeningen en samenvattingen.

De studievaardigheden die in semester 2 centraal staan, zijn: aantekeningen maken, plannen en mindmappen.

 

Individuele gesprekken

Tijdens het semester voer je een aantal individuele gesprekken met je LOB’er om jouw studievoortgang te bespreken. Na de toetsweek in week 18 staat IJK-moment 2 gepland; na de formatieve toetsweek van week 11 staat IJK-moment 3 gepland. Aan het eind van het schooljaar vindt IJK-moment 4 plaats, waarin ook het BSA aan de orde komt. De inhoud van al deze gesprekken vind je terug in deze lesplanner.


Leervragen

Klik hier voor de leervragen (openen in Chrome)


Studiebelasting

Studiepunten
3
Aantal lessen per week
2


Totaal aantal SBU
60
BOT
30
BOA
0
OU
30


Toetsing

Voor het vak LOB is de beoordelingsvorm een portfolio met daarin een aantal opdrachten. Als je aan de criteria hebt voldaan, tekent de docent de opdracht af op de aftekenlijst LOB.

Aan het eind van week 17 lever je het complete portfolio LOB in bij de docent. Indien het portfolio met een voldoende wordt beoordeeld, ontvang je de studiepunten voor dit vak.

In week 18 krijg je feedback. In week 19 van semester 2 vindt de herkansing plaats en kun je niet afgetekende opdrachten alsnog afronden.

LET OP: Het positief afronden van LOB is een vereiste voor het behalen van je diploma. Alle toetsonderdelen moeten positief worden afgerond.

Klik hier voor de aftekenlijst portfolio


Beoordelingscriteria

De portfolio-opdrachten dienen zoals gezegd voldaan te zijn. In onderstaand formulier kun je terugvinden aan welke voorwaarden deze opdrachten dienen te voldoen.



Voldaan?


Voorwaarde
De portfolio-opdracht
Ja

Nee

Feedback

1
Is op tijd ingeleverd



2
Is voorzien van titel, naam, klas en naam vakdocent



3
Ziet er verzorgd uit



4
Heeft een duidelijke structuur (inleiding – kern – slot)



5
Bevat relevante informatie



6
Bevat voldoende informatie (uitleg, voorbeelden, enz.)



7
Bevat – indien van toepassing – voldoende overtuigingskracht (argumenten, onderbouwing, voorbeelden, enz.)



8
Bevat – indien van toepassing – juiste bronvermelding



9
Is in goed Nederlands geschreven



 

Benodigde materialen

BPV-oefenopdrachten

Algemeen deel Beroepspraktijkvormingsgids (BPV-gids) Maatschappelijke Zorg

Studiehandleiding Maatschappelijke Zorg







































































Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl