SWOT

Doel:

De student voert met behulp van een SWOT-analyse een zelfonderzoek uit.

 

Opdracht:

Bij een SWOT-analyse breng je in kaart wat jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn bij het bereiken van je doelen (zie afbeelding). Maak je SWOT-analyse voor je BPV-organisatie en/of je werkgever. Dit doe je aan de hand van een doel uit jouw 360°C-feedback versie 2.

Deze opdracht bestaat uit:


Deel A:

Bij het maken van een SWOT-analyse ga je uit van een leerdoel dat jij wil behalen. In deel A van deze opdracht voer je 360°C-feedback versie 2 uit. Aan de hand van de uitkomsten hiervan, formuleer je een doel voor jezelf waarop je jouw SWOT-analyse maakt.

Deze opdracht bestaat uit:

Stap 1: Feedbackformulieren (laten) invullen

Stap 2: Begeleidingsgesprek & gespreksverslag

Stap 3: Gegevens analyse & conclusie

Stap 4: Leerdoel formuleren


Stap 1:

Laat bijgevoegde 360°C feedbackformulieren invullen door je werkbegeleider en 2 collega’s. Je vult er zelf ook 1 in. Je hebt dus uiteindelijk 4 ingevulde formulieren. 

Stap 2:

  • Plan een begeleidingsgesprek met je werkbegeleider.
  • Maak hier op tijd een afspraak voor.
  • Ga in gesprek over de ingevulde feedbackformulieren.
  • De werkbegeleider zal je tijdens dit gesprek kritische, reflecterende vragen stellen.
  • Schrijf een gespreksverslag over dit gesprek.
  • Deze moet voorzien zijn van de datum waarop het gesprek is gevoerd en voorzien van een handtekening van de werkbegeleider.

Stap 3:

Gegevensanalyse:

  • Analyseer alle door jou verzamelde informatie (zelfbeoordeling, formulieren en begeleidingsgesprek). Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Zijn er verrassende uitkomsten, wat valt er op?
  • Formuleer een conclusie.

Stap 4:

Formuleer 1 leerdoel met betrekking tot de door jou geformuleerde conclusie. Geef bij dit leerdoel kort aan waarom je hier aan wilt werken (motivatie) en hoe je dit gaat aanpakken (plan van aanpak). ® Gebruik dit doel om je SWOT-analyse op te baseren.


Deel B:

Doe een zelfonderzoek waarin je antwoord formuleert op onderstaande vragen. Houd hierbij jouw doel n.a.v. deel A in je achterhoofd.

  1. Wat zijn mijn sterke punten? Waarin onderscheid ik me in positieve zin van klasgenoten, leeftijdsgenoten en/of collega’s?
  2. Wat zijn mijn bedreigingen?
  3. Wat zijn mijn zwakke punten? Als je zwakte te negatief vindt, denk dan aan mogelijke verbeterpunten.
  4. Welke kansen heb je, rekening houdend met je sterke punten?

Maak een verslag waarin de antwoorden op bovenstaande vragen zijn beantwoord.


Deel C: SWOT-analyse schematisch

Je weet nu door middel van 360°C-feedback én zelfonderzoek wat jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn. Geef dit schematisch weer door het volgende format in te vullen:

 


Helpt bij het bereiken van mijn doel
Belemmert het bereiken van mijn doel
Intern
Sterktes:
Zwaktes:
 
 
 
 
 
 
 
Extern
Kansen:
Bedreigingen:
 
 
 
 
 
 
 
 
 







Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl