POP & PAP
Doel:
De beroepskracht maatschappelijke zorg heeft haar persoonlijk ontwikkelplan uitgevoerd waardoor zij haar deskundigheid verder ontwikkeld heeft.
Opdracht:
De student stelt zichzelf minimaal 3 concrete ontwikkeldoelen (POP) en schrijft hier een Persoonlijk Actie Plan (PAP) voor. 1 van deze doelen moet voortkomen uit jouw 360°C feedback (deel A).
Deze opdracht bestaat uit:
Als je deel A ‘360°C feedback’ nog niet af hebt, kan je al wel vast beginnen aan deel B en C. Je zorgt dan dat je 1 doel nog open laat voor je doel uit deel A 360°C feedback.
TIP: naast 360°C feedback, dienen ook begeleidingsgesprekken en ontvangen feedback op je stage en op school als input voor je POP.
Deel A:
Deze opdracht bestaat uit:
Stap 1: Feedbackformulieren (laten) invullen
Stap 2: Begeleidingsgesprek & gespreksverslag
Stap 3: Gegevens analyse & conclusie
Stap 4: Leerdoelen formuleren
Stap 1:
Laat bijgevoegde 360°C feedbackformulieren invullen door je werkbegeleider en 2 collega’s. Je vult er zelf ook 1 in. Je hebt dus uiteindelijk 4 ingevulde formulieren.
Stap 2:
- Plan een begeleidingsgesprek met je werkbegeleider.
- Maak hier op tijd een afspraak voor.
- Ga in gesprek over de ingevulde feedbackformulieren.
- De werkbegeleider zal je tijdens dit gesprek kritische, reflecterende vragen stellen.
- Schrijf een gespreksverslag over dit gesprek.
Deze moet voorzien zijn van de datum waarop het gesprek is gevoerd en voorzien van een handtekening van de werkbegeleider.
Stap 3:
Gegevensanalyse:
- Analyseer alle door jou verzamelde informatie (zelfbeoordeling, formulieren en begeleidingsgesprek). Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Zijn er verrassende uitkomsten, wat valt er op?
- Formuleer een conclusie.
Stap 4:
Formuleer 1 leerdoel met betrekking tot de door jou geformuleerde conclusie. Geef bij dit leerdoel kort aan waarom je hier aan wilt werken (motivatie) en hoe je dit gaat aanpakken (plan van aanpak). Verwerk dit in je POP (deel B) & PAP (deel C) van deze opdracht.
Deel B: POP
Schrijf een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP). POP is een persoonlijk plan waarin je aangeeft wat je wilt gaan leren en/of ontwikkelen. In je pop geef je dus telkens antwoord op de vraag ‘wat wil ik leren en/of ontwikkelen?’ Formuleer deze doelen zo smart mogelijk. Je doel moet meetbaar zijn en er moet een evaluatiemoment in zijn opgenomen.
Je POP bestaat uit;
- Minimaal 3 concrete leer- en/of ontwikkeldoelen:
- 1 Kennisdoel
- 1 Houdingsdoel
- 1 Vaardigheidsdoel
- Per doel:
- Motivatie, waarom heeft dit doel prioriteit?
- Is dit doel door jezelf geformuleerd of komt dit voort uit feedback van anderen?
Je kan gebruik maken van onderstaand schema.
Doel |
Motivatie |
Door jezelf / feedback?
|
Kennisdoel:
|
|
|
Houdingsdoel:
|
|
|
Vaardigheidsdoel:
|
|
|
Deel C: PAP
Bij deel A heb je minimaal 3 concrete leer- en/of ontwikkeldoelen geformuleerd. Nu is het belangrijk om na te gaan denken over hoe je jouw leerdoelen gaat behalen. In je PAP geef je aan welke acties en/of activiteiten je gaat inzetten om je leerdoelen te behalen.
In je PAP geef je per leerdoel antwoord op de volgende vragen:
- Wat ga ik er concreet voor doen?
- Hoe ga ik het aanpakken.?
- Wat is mijn (tijds)planning?
- Hoe meet ik of mijn doel is behaald?
Je kan gebruik maken van onderstaand schema.
Doel |
Wat ga ik er concreet voor doen? |
Hoe ga ik het aanpakken? |
Wat is mijn (tijds)planning? |
Hoe meet ik of mijn doel is behaald? |
Kennisdoel
|
|
|
|
|
Houdingsdoel
|
|
|
|
|
Vaardigheidsdoel
|
|
|
|
|
Naar boven