Vakinformatie
Opleiding
|
Maatschappelijke Zorg
|
Locatie
|
ALX, BBL, KJW, RSS, SLP, TBL
|
Crebo
|
AMGGZ 25474
BGZ 25475 BSD 25476 PBGZ 25477 PBSD 25478 TB 25479 |
Cohort
|
2018-2021
|
Schooljaar
|
2018-2019
|
Semester
|
1
|
Inleiding
Keuzes, keuzes, keuzes. Het leven zit er vol van. Welke opleiding je kiest, Voor welke baan je gaat en wat voor mobiel je koopt. Al die keuzes bepalen wie jij bent en hoe jij in de samenleving staat. Dat is belangrijk, voor nu en later.
Loopbaan en burgerschap (LB) is een onderdeel van je opleiding dat draait om jou en jouw positie in de samenleving. Je krijgt kennis en vaardigheden aangereikt en er wordt veel aandacht besteed aan vorming. Het uitgangspunt is dat je inziet dat je eigen rol voor een groot deel zelf (gunstig) kunt beïnvloeden. Centraal staat daarom: wat betekenen de dimensies sociaal-maatschappelijk en vitaal burgerschap voor jou.
Plaats in de opleiding
Dit vak bouwt voort op de volgende vakken:
N.v.t.
|
Dit vak bereidt de student voor op de dimensies en werkprocessen van het dossier Loopbaan en Burgerschap:
Dimensie 1.3: Sociaal-maatschappelijke dimensie
|
1.3.1 De grondrechten en plichten in Nederland
1.3.2 Kenmerken van de verschillende (sub)culturen in Nederland 1.3.3 Kenmerken van – en oorzaken van spanningen tussen – verschillende (sub)culturen en bevolkingsgroepen in Nederland 1.3.4 Kenmerken van ethisch en integer handelen 1.3.5 Het doel en de invloed van sociale en professionele netwerken |
Dimensie 1.4: Vitaal burgerschap
|
1.4.1 De kenmerken van een gezonde leefwijze waaronder de nationale norm gezond bewegen
1.4.2 De kenmerken van een gezonde leefwijze waaronder de nationale norm gezond bewegen en de aard, plaats en organisatie van gezondheid bevorderende activiteiten in de samenleving en het arbeidsproces |
Leerdoelen
Bloom
|
De Student:
|
OB
|
Je legt uit wat identiteit en persoonlijkheid zijn en hoe die zich ontwikkelen
|
BT
|
Je onderzoekt allerlei aspecten van je identiteit
|
TA
|
Je reflecteert op je eigen identiteit: wat zijn handige eigenschappen/talenten en wat zit misschien in de weg?
|
OB
|
Je beschrijft wat cultuur is, wat subculturen zijn
|
AE
|
Je kunt een stelling verdedigen in een debat, ongeacht je eigen mening
|
OB
|
Je analyseert uit welke aspecten een cultuur bestaat
|
TA
|
Je onderzoekt een andere cultuur
|
OBT
|
Je legt uit wat normen en waarden zijn en kunt daar voorbeelden van geven
|
TA
|
Je bent je beschrijft je eigen normen en waarden
|
OBTA
|
Je benoemt en beschrijft verbanden tussen discriminatie, stereotypen en vooroordelen
|
AE
|
Je analyseert de stereotypen en vooroordelen die je hebt .
|
OBT
|
Je benoemt de essentie van het grondrecht vrijheid van meningsuiting
|
AE
|
Je analyseert de eigen mening over de grenzen aan vrijheid van meningsuiting
|
TAEC
|
Je onderzoekt je eigen talenten, idealen en ambities m.b.t. maatschappelijke onderwerpen
|
AEC
|
Je onderzoekt oplossingen voor maatschappelijke problemen
|
AEC
|
Je voert een concrete taak uit om de leefbaarheid in je eigen buurt of wijk te verbeteren
|
AEC
|
Je creëert een mediaproduct waarin je maatschappelijke thema’s uitlicht die jij belangrijk vindt
|
BT
|
Je onderzoekt wat past bij een gezonde leefstijl en weet waar winst te halen is op het gebied van je eigen leefstijl
|
TAE
|
Je onderzoekt je dagelijkste gewoonten en de kosten en baten daarvan
|
BTA
|
Je onderzoekt, benoemt de grenzen op het gebied van positief seksueel gedrag en weet hoe je grenzen kunt beschermen
|
BTA
|
Je benoemt de valkuilen van verslaging en snapt waarom patronen lastig te doorbreken zijn
|
OB
|
Je bouwt kennis op over de verschillende verslavingen
|
BT
|
Je onderzoekt het belang van een gezonde werknemer en begrijpt het concept ‘employability’
|
AEC
|
Je ontwerpt een campagne om anderen te inspireren op het gebied van een gezonde leefstijl
|
Studiebelasting
Studiepunten
|
2
|
Aantal lessen per week
|
2
|
Totaal aantal SBU
|
40
|
BOT
|
30
|
BOA
|
|
OU
|
10
|
Opbouw semester 1
Semester 1 is als volgt opgebouwd.
Na de Introweek krijg je gedurende 17 weken les in LB.
In week 11 vindt de formatieve toetsweek plaats. De toetsen die je maakt hebben als doel om jezelf en je docenten inzicht te geven in waar je op dat moment staat. Voor deze toetsen ontvang je geen studiepunten.
In week 18 vindt de toetsweek plaats. De toetsen die je maakt hebben als doel om een vak af te sluiten. Voor deze toetsen ontvang je – als je het vak hebt behaald - studiepunten.
De portfolio-opdrachten vinden plaats in semester 2.
- Doe-opdracht NLdoet
- Doe-opdracht Koningsspelen
- Excursie rechtbank
- Excursie Tweede Kamer
In week 20 ontvang je feedback op de gemaakte toetsen.
Toetsing
Voor het vak LB is de beoordelingsvorm een kennistoets (mc en digitaal) en een portfolio.
In week 11 vindt de formatieve toetsweek plaats. Voor LB is er een voortgangscheck. Deze check heeft als doel om jezelf en je docenten inzicht te geven in waar je op dat moment staat. Voor deze voortgangscheck ontvang je geen studiepunten.
In week 18 vindt de toetsweek plaats. Voor LB maak je een kennistoets. en 2 Doe-opdrachten voor in je portfolio.
De portfolio-opdrachten vinden plaats in semester 2.
De toetsen die je maakt, hebben als doel om het vak af te sluiten. Voor deze toetsen ontvang je – als je de toetsen met een voldoende hebt afgesloten - studiepunten.
In semester 3 kun je de kennistoets herkansen.
LET OP: Het positief afronden van Loopbaan en Burgerschap is een vereiste voor het behalen van je diploma. Alle toetsonderdelen moeten positief worden afgerond.
Toetsstof
Hoofdstuk Sociaal-maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk Vitaal burgerschap
Benodigde materialen
De Maatschappij dat ben JIJ – niveau 3 en 4
https://www.codenamefuture.nl/product/nieuw-maatschappij-niveau-3-en-4/