Gesprek in crisissituaties

Bestudeer:

Website over probleemgedrag

Website over dementie


Casus: Kijken naar probleemgedrag bij de individuele cliënten

Op een woongroep van een verpleeghuis wonen zes cliënten met dementie.  Alle zes hebben ze zo hun eigen kenmerkende gedrag. Maar deze vrijdag zijn er onverwachts twee cliënten zeer onrustig. Mevrouw Fietje probeert op te staan uit haar diepe stoel en roept aanhoudend: Moederrrrrrrrrrr. Mijnheer Akker maant iedereen om naar huis te gaan: ‘Dames en heren we gaan sluiten, zal ik uw jas even halen?’ Hij is daarin vrij dwingend naar de andere bewoners toe. De andere bewoners worden hier onrustig van. Kortom een ‘gekkenhuis’. 


Opdracht:

  • Houd een gesprek met een cliënt met onverwacht gedrag
  • De MZ’er gaat in gesprek met mevrouw Fietje (cliënt 1) en Mijnheer Akker (cliënt 2) om hen rustig te krijgen. De observant vult het observatieformulier in over de MZ’er.
  • Wat zijn belangrijke handvatten bij dit gesprek in een crisissituatie?
  • Na 5 minuten draaien de rollen door. Iedereen speelt elke rol 1x.

Verwerk je antwoorden in een verslag/observatieformulier/ van een half A4'tje en plaats dat in het portfolio.







Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl