Eigen normen en waarden ten aanzien van seksualiteit en intimiteit

Lees onderstaande casussen

Ik (Agnes), begeleidster in de gehandicaptenzorg, ga elke week zwemmen met Arnold. Dit gebeurt één op één. Arnold moet geholpen worden met aan- en uitkleden. Als begeleider heb ik ervoor gekozen om samen met hem een kleedhokje te delen (in verband met zijn wegloopgedrag). Ik kleed hem eerst om, en daarna kleed ik mezelf om. Ik sta dan in mijn blootje bij hem in het hokje. Dit vond ik in het begin echt vreemd. Ik had wel ingeschat dat Arnold geen reactie zou geven op mijn lichaam, maar was dit ook echt zo? Ik had dit gebaseerd op mijn ervaring en zijn ontwikkelingsleeftijd (1 jaar). Ik had het goed. Arnold wilde alleen maar heel graag naar het zwembad, en had totaal geen oog voor mij.’

 

Cliënten moeten (leren) grenzen te stellen, maar ook voor begeleiders zelf zijn er natuurlijk grenzen: hoe ver ga je met seksuele voorlichting en met lijfelijk contact tussen jou en bewoners?

Ik (Saida), werk op een groep met gedragsmoeilijke mensen. Onze psycholoog denkt dat één van hen erge last heeft van zijn seksuele driften. Het zou goed voor hem zijn als hij seksualiteit zou kunnen beleven. De psycholoog heeft voorgesteld dat wij op zoek gaan naar een ‘seksdienstverleenster’, een soort prostituee speciaal voor gehandicapten. Ik heb daar een probleem mee vanwege mijn geloof, wij mogen geen seks buiten het huwelijk hebben. Ik heb er dus erg veel moeite mee, dat deze bewoner (25 jaar) wel buitenechtelijke contacten zou mogen hebben. Iedereen praat over normalisatie: als verstandelijk gehandicapten genormaliseerd moeten leven, kunnen ze zich toch ook aan de richtlijnen houden? Ik wil er helemaal niets mee te maken hebben. Maar straks vraagt de psycholoog dit ook voor een bewoner van wie ik eerst verantwoordelijke ben! Ik ben het hier niet mee eens, wat moet ik doen?

  

Samen met een medestudent bespreek je de onderstaande vragen

  • Wat vind je van het gedrag van Agnes?
  • Zou je dat zelf niet/wel doen?
  • Wat is de reden dat je wel/niet zou doen?
  • Hoe ver ga je met lijfelijk contact tussen jou en bewoners
  • Zijn daar regels voor?
  • Herken je de angst van Saida?
  • Hoe zou je zelf reageren?
  • Wat vind je van de oplossing die de psycholoog geeft?
  • Zijn er ook andere mogelijkheden?
  • Zijn er regels omtrent seksualiteit en het beleven daarvan voor cliënten?
  • Hoe denk je zelf over seksualiteit en intimiteit?
  • Horen deze begrippen bij elkaar?

Verwerk je antwoorden in een verslag van een half A4'tje en plaats dat in het portfolio.







Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl