Contact tijdens crisissituatie

Casus: contact houden met de cliënt in een crisissituatie

Tijdens de lunch op de woongroep voor jongeren met opvoedings- en gedragsproblemen krijgen Manu en Mike woorden over een gebeurtenis die een week geleden plaats vond. Je bent begeleider van deze groep, er zitten 5 jongeren aan tafel. Je voelt dat de spanning tussen de twee jongens aan het oplopen is. Je weet ook dat het zo uit de hand kan gaan lopen, Manu staat bekend om zijn korte lontje en het zal zeker niet de eerste keer zijn dat hij in een vechtpartij terecht komt. Manu staat op van tafel begint te schelden en komt dicht bij het gezicht van Mike en lijkt hem aan te gaan willen vallen.


Beantwoord onderstaande vragen:

  1. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens dit crisismoment in contact blijft met de cliënt?
  2. Hoe bespreek je op een constructieve manier de crisissituatie met de naastbetrokkene van de cliënt?


Opdracht:

  • De MZ’er gaat in gesprek met Manu om hem rustig te krijgen. De observant vult het observatieformulier in over de MZ’er.
  • Wat zijn belangrijke handvaten bij dit gesprek in een crisissituatie?
  • Na 5 minuten draaien de rollen door. Iedereen speelt elke rol 1x.

Verwerk je antwoorden in een verslag van een half A4'tje en plaats dat in het portfolio.







Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl