Evalueren

Achteraf evalueert de beroepskracht maatschappelijke zorg de onvoorziene- en/of crisissituatie  met cliënt(en) en collega's, en maakt zo nodig afspraken om herhaling te voorkomen


Lees het onderstaande ervaringsverhaal.

‘De nacht erna heb ik niet kunnen slapen’

Natalie Kramp (34) is inhoudelijk manager bij de William Schrikker Groep, een organisatie voor jeugdbescherming, jeugdreclassering en pleegzorg. Zij heeft in het verleden te maken gehad met agressieve (ouders van) cliënten. ‘Zo heb ik een kind uit huis moeten plaatsen waarvan de stiefvader bekend stond als vuurwapengevaarlijk. Hij maakte dan ook een beweging alsof hij een pistool ging trekken. Gelukkig bracht de politie me direct in veiligheid, maar de nacht erna heb ik niet kunnen slapen. Het incident speelde wel duizend keer door mijn hoofd. Inmiddels geef ik zelf leiding aan jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders. Ik probeer hen bewust te maken van hun eigen veiligheid, bijvoorbeeld door hun nummerplaat af te dekken of niet vindbaar te zijn in het telefoonboek. Maar bij ons in de organisatie zijn ook talloze protocollen opgesteld voor als er toch een geweldsincident plaatsvindt. Verder krijgen medewerkers een training hoe je moet omgaan met agressie. Geweld komt ook wel ter sprake tijdens teamvergaderingen, maar vaak alleen aan de hand van incidenten. Eigenlijk jammer, want dit zouden we niet moeten laten afhangen van de praktijk.’

Bron: Zonneveld, A. Agressie op het werk.  (Eigentijd, PGGM, Nr. 1 2009)

  1. Op welke manier zou jij mevrouw Kramp bijstaan na deze onvoorziene situatie?
  2. Hoe wordt er op jouw stage geëvalueerd op onvoorziene of crisissituaties?
  3. Hoe gaat jouw team op de BPV om met nazorg voor collega’s?
  4. Als jij een onvoorziene of crisissituatie zou meemaken, wat zou jij daarna nodig hebben van je collega’s/manager?

Verwerk je antwoorden in een verslag van een half A4'tje en plaats dat in het portfolio.







Naar boven
/var/www/bib-mz-albeda.learningmatters.nl