BPV-oefenopdracht B1-K1-W1
Klik hier voor de Oefenopdracht
Klik hier voor het Beoordelingsformulier
Werkproces
B1-K1-W1 Inventariseert de ondersteuningsvragen van de cliënt
Omschrijving
De beroepskracht maatschappelijke zorg inventariseert de eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuningsvragen van de cliënt door: gesprekken met de cliënt en naastbetrokkenen (het sociale systeem van de cliënt) te voeren, omgang met de cliënt tijdens haar werkzaamheden, het uitvoeren van observaties en het raadplegen van diverse informatiebronnen zoals collega’s en schriftelijke informatie. Ze stemt haar bevindingen zoveel mogelijk af met de cliënt en het (multidisciplinair) team en geeft relevante informatie die ze verkrijgt door aan het (multidisciplinair) team. Resultaat De beroepskracht maatschappelijke zorg heeft de ondersteuningsvraag geïnventariseerd door op een actieve en betrokken manier te luisteren naar de ondersteuningsbehoefte van de cliënt en/of naastbetrokkenen, te observeren en door diverse bronnen te raadplegen. Relevante informatie is bekend bij het (multidisciplinair) team. De beroepskracht maatschappelijke zorg: Toont belangstelling voor en betrokkenheid bij de cliënt en naastbetrokkenen. Vraagt gericht door bij de cliënt en naastbetrokkenen om een duidelijk beeld te krijgen van de situatie, mogelijkheden, beperkingen, ondersteuningsvragen, wensen en verwachtingen van de cliënt en naastbetrokkenen. Verzamelt actief vanuit diverse bronnen, relevante informatie over de cliënt. Bepaalt zorgvuldig de relevantie van gegevens. |
Opdracht
Leerdoel:
De beroepskracht maatschappelijke zorg inventariseert de eigen kracht, mogelijkheden en ondersteuningsvragen van de cliënt.
Resultaat:
De beroepskracht maatschappelijke zorg heeft de ondersteuningsvraag geïnventariseerd door op een actieve en betrokken manier te luisteren naar de ondersteuningsbehoefte van de cliënt en/of naastbetrokkenen, te observeren en door diverse bronnen te raadplegen. Relevante informatie is bekend bij het (multidisciplinair) team.
Stap 1: Voorbereiding
Bespreek samen met je begeleider welke cliënt geschikt is om deze opdracht mee uit te voeren.
Stap 2: Informatie verzamelen
Verzamel vanuit minimaal 4 bronnen informatie. 1 van deze bronnen moet een observatie zijn en 1 van deze bronnen moet een gesprek zijn met de cliënt of een naastbetrokkene of de persoonlijk begeleider. Dit gesprek bereidt je op papier voor Je begeleider is hierbij aanwezig en de uitwerking ervan lever je in bij de rest van de opdracht.
Denk bij overige bronnen aan:
- gesprek met verwanten
- dossieronderzoek
- theorie onderzoek naar ziektebeeld
- interview met persoonlijk begeleider
- enz.
Stap 3: Observeren
Je gaat de gekozen cliënt nu observeren. Je mag zelf kiezen wat voor soort observatie dit is en hoe je de verslaglegging gaat aanpakken.
- Bestudeer de theorie hierover nogmaals.
- Schrijf eerst een observatieplan.
- Voer de observatie daadwerkelijk uit.
- Zorg ervoor dat je begeleider kan observeren.
Stap 4: Beginsituatie
Schrijf aan de hand van de informatie die je hebt verzameld een beginsituatie. Deze beginsituatie beschrijft in ieder geval de volgende onderdelen:
- voorgeschiedenis
- algemeen beeld
- lichamelijke ontwikkeling
- cognitieve ontwikkeling
- sociaal emotionele ontwikkeling
- ziektebeeld /reden van opname
- zelfbepaling/mate van regie over eigen leven
Stap 5: Ondersteuningsvragen
Bedenk nu aan de hand van alle informatie 4 ondersteuningsvragen; dit kun je ook samen met de cliënt doen.
Stap 6: Afstemmen met de client en een collega
- Bespreek de ondersteuningsvragen (waar mogelijk) met de client en met een collega in het bijzijn van je praktijkbegeleider.
- Zorg ervoor dat je begeleider kan observeren.
- Bespreek het gesprek na met je praktijkbegeleider.
Stap 7: Reflectie
Onderbouw per ondersteuningsvraag hoe je hierop bent gekomen (welke informatie heb je hiervoor gebruikt) en waarom is dit relevant (en nuttig) voor deze cliënt.
Kijk terug op alle opdrachten die je hebt gemaakt voor dit werkproces en beantwoord de volgende vragen:
- Ben ik goed voorbereid om het examen te gaan doen?
- Wat neem ik mee ter voorbereiding op mijn examen?
Beoordeling
Praktijkbegeleider
|
Gedragsobservaties
|
LOB’er
|
Verslag ondersteuningsvragen:
|
Naar boven